Énmárkaépítés a kezdetektől

posted in: Branding | 0

Ha vállalkozásba fogsz, és saját magadat akarod eladni – mert például szolgáltató vagy, akkor kikerülhetetlen az énmárka építés, melynek kiváló felülete a közösségi média. Az énmárkázás gyakorlatilag olyan, mint amikor egy brandet építesz fel, csak itt saját magad leszel a márka, tehát miattad lesz érdekes a terméked vagy szolgáltatásod és egy rajongói tábor nagyon jól fog jönni a vállalkozásodnak!

KÖZÖSSÉGI MÉDIA JELENLÉT ÉS ÉNMÁRKA ÉPÍTÉSE

Van olyan ismerősöm, aki olyan minőségi és jól kommunikáló fotókat posztol magáról facebookon és instagramon, hogy ha most hirtelen blogolni kezdene, vagy saját vállalkozásba fogna, tuti a követője, vagy a vevője lennék. Nagyon tetszik ugyanis az az irány, amit képvisel, pedig semmi mást nem csinál, csak folyamatosan posztolja hol van és mit csinál. Viszont ezek a posztok iszonyú egységesek, egy sokak által követhető irány mutatnak, az ő esetében ez a modern, harmincas, budapesti nő, aki élvezi az életet, szép, de nem magamutogató, érdeklődik az önfejlesztés iránt. Nekem ez az ismerős abszolút egy jó márka, holott szerintem ő ezt egyáltalán nem tudatosan csinálja (alkalmazottként dolgozik és ha jól tudom, eszében sincs vállalkozni).

A fenti példát csak azért írtam le, hogy érezd, az, ahogyan kommunikálsz magadról, hosszabb távon igen meghatározó, főleg, ha vállalkozásba fogsz. A közösségi média felületeken profilunk és posztjaink mentén egy úgynevezett “perszona” jön létre, ami olyan, mint egy ál-személyiség, ami mögé elbújhatunk. Az, hogy ez mennyire áll közel a valódi személyiségünkhöz, más téma, de szerintem egy jól felépített márka abszolút reprezentálja azt, aki mögötte van. Tehát jó esetben ez a perszona a valódi személyiségünk esszenciája lesz, ha vállalkozók vagyunk, akkor pedig az énmárkánk is egyben.

Amikor magadról, az életedről posztolsz, akkor tulajdonképpen lassan elkezded felépíteni az énmárkádat. Ha tudatos vagy, tervezetten ugyanazt a szűrőt használod instán, fotóid stílusa, színvilága hasonló vagy akár teljesen egységes és a facebook kommunikációdnak is megvannak a visszatérő vezényszavai, mondatai. Az is lehet, hogy mindez véletlenül is ugyanígy alakul ki, hiszen ha a személyiséged letisztult, kialakult, akkor ez a profiljaidban is érvényesül.

Webdesign fotó

TALÁLD MEG MAGAD ÉS KEZDJ EL KOMMUNIKÁLNI.

Amikor vállalkozó akarsz lenni, már elindultál, vagy csak most tervezed az indulást, fontos lehet megalapozni önmagad kommunikációját, mint egy márka kommunikációját. Az első lépés, hogy megtaláld magad, tudatába kerülj az értékeidnek és a pozíciód köré tervezz egy márkát, melynek fő eleme egy egységes vizuális megjelenés. Vagyis fókuszálj a tartalomra (ez vagy Te, a személyiséged, az értékeid, a szolgáltatásod) és ehhez találj egy jó formát, ami ezt a tartalmat láthatóvá teszi.

HONNAN TUDOM, HOGY MIK AZ ERŐSSÉGEIM – MIK AZ ÉNMÁRKÁM ALAPJAI?

Segíthet, ha egy jó kávé vagy tea és pár perc befelé figyelés mellett megválaszolod ezeket a kérdéseket:

  • Mik életem legnagyobb eredményei?
  • Mit szeretek magamban?
  • Mit szeretnek bennem a barátaim?
  • Mit szeretnek bennem a munkatársaim?
  • Mit adhatok másoknak igazán szívből? (itt a szolgáltatások, termékek már megjelenhetnek)
  • Mit nyernek ők ezáltal? Miért lesz több a világ, ha én adok magamból másoknak?
  • Mi lenne az én személyes mottóm – és akár a vállalkozásom mottója?
  • És így tovább…

ADJ FELISMERHETŐ ARCOT A MÁRKÁDNAK!

A jó márkának van arca – felismerhető, beazonosítható, egységes. Ez lehet a Te arcod, vagyis a személyed és azok a stílusjegyek, amik csak Rád jellemzőek. Már a tervezgetés szintjén kezdd el gyűjteni azt a vizuális világot, vagyis annak elemeit, amik a márkádat azonosíthatóvá teszik. Keresd meg a rád jellemző fotók stílusát, alkoss egy színpalettát, nevezd meg a kedvenc betűtípusod, stb. Ha lesz logód, esetleg később egy teljes céges arculatod, pl. névjegyed, weboldalad – az már ezeknek az esszenciája kell hogy legyen. Tervezgess, gyűjts, inspirálódj. Ez egy jó szórakozás, ráadásul hasznos is, ha vállalkozást tervezel. Nem beszélve arról, hogy tudatosan kommunikálsz és kitalálod (én)márkád alapjait, sokkal könnyebb lesz majd egy jó sablont, színeket és arculatot találni a weboldaladnak és az online kommunikációdnak is!