Hirdetés a weboldalon – nyereség vagy veszteség?

posted in: Weboldal, Webszövegírás | 0

Egyik kedvenc mondásom a hirdetés témában is megállja a helyét: Ami az előnye, az a hátránya. A reklámokból pénzt termelsz, ami segít weboldalad és vállalkozásod fenntartásában, ugyanakkor a túl direkt pénztermelési funkció kicsit gagyivá teszi az oldalt. Az online marketing munka kezdetén dönts arról, mit és miért akarsz reklámozni!

Mi a célod az oldallal?

Első körben persze az a kérdés, hogy saját termékeid, szolgáltatásod népszerűsítése-e az online marketing célja, mert akkor értelemszerűen nem reklámozol másokat az oldaladon. Ha már olyan tartalom is jelen van az oldalon – pl. egy blog, ami vonzza a látogatókat, tehát más szolgáltatóknak is hirdetési felületet biztosíthat, elgondolkozhatsz azon, hogy teret adj-e pénztermelő funkcióknak is – pl. reklámok, hirdetések kihelyezése. Én weboldal témában a hosszútávú gondolkodást javaslom – a hirtelen meggazdagodás vágyát kontrolláld és inkább egy minőségi, visszatérő látogatói bázist építs fel, akik elköteleződnek melletted. Ezt szerintem reklámmentes oldalon tudod a leginkább felépíteni, mert ez hozza a legnagyobb bizalmat melletted és tevekenységed mellett. Én pl. imádom Jamie Oliver-t, az egész jelenséget, a stílusát és időnként pásztázom is új receptekért a jamieoliver.com oldalt. Azonban nagyon meglep, amikor ultragagyi google reklámokat látok az oldalon, hiszen ez az egész egy nagyon nyerő vállalkozás lehet, nem is értem, miért akarnak az oldal üzemeltetői még a weboldalon is nyerészkedni. Ez  jócskán levesz a “passion for food” feelingből.

Profitot termelő weboldalak

Nézzük a másik esetet, amikor nem a saját tevékenységednek építesz oldalt, hanem maga weboldal vagy webáruház létrehozása és működtetése lesz a tevékenységed. Sokan próbálnak a weben ilyen módon pénzt keresni, és sokaknak be is jön ez. (Bevallom én is elő-előlépek egy-egy új ötlettel ezen a téren, de már kezdem elengedni ezt a “kincskereső” magatartást.) Szerintem ebben a témában is a fenti elv kell, hogy érvényesüljön, először invesztálnod kell az ötletbe, jelen esetben egy weboldalba – időt, pénzt, energiát, ahhoz, hogy később ki is tudj venni belőle. Én a website elindításánál először a tartalomfejlesztés, a hitelesség, a bizalom-építés irányába nyúlnék és online marketing téren óvakodnék a pénztermelő funkcióktól. Később egy masszív látogatói bázisra építve már megjelenhetnek a minőségi és válogatott hirdetések. Kezeld a reklám-kérdést ugyanúgy, mint bármely más tartalmat az oldaladon – illeszkedjen a stílusodhoz, legyen minőségi és jól megválasztott a téma, amit az oldalra engedsz. Figyelj arra, hogy mi a célod az oldallal, mennyire hosszú az a táv, amiben gondolkozol és ennek megfelelően dönts a reklámozás mellett. A reklámokkal pénzt nyerhetsz, de könnyen veszíthetsz látogatót – mérlegeld a kettő arányát és ez segít majd a középutat megtalálni.

Blogolás

A blogolás egy jó útja “vevői” bázisod felépítésének, mindenképpen használd mert sokkal személyesebbé, élvezhetőbbé teszi a tartalmadat. Itt is választhatsz, hogy a weboldaladon blogolsz, vagy csatlakozol egy-egy blog oldalhoz (pl.blog.hu). Az utóbbi azért előnyös, mert ott hirtelen nagy látogatói számhoz juthat el egy-egy bejegyzés, akiket később a saját oldaladra tudsz irányítani. Az ilyen oldalakon sokszor automatikusan kerül fel hirdetés az oldaladra és ebből jutalékot is kaphatsz a látogatói szám alapján. Ha szeretnél a neten pénzt keresni ilyen módon, a legegyszerűbb, ha kipróbálod ezt a megoldást és hogy tudsz-e olyan tartalmat kreálni, ami vonzza a látogatókat és a hirdetőket.

Partnerek reklámozása

Nekem nagyon szimpatikus még a partnerkapcsolatok felépítése felé való mozdulás is. Ebben az esetben is reklámozol ugyan, de a tevékenységedhez illő, általad megválogatott partnereket, akiket személyesen ajánlasz az oldalon és még színesíthetik is kínálatodat. Ebben a formában Te is meg tudsz jelenni mások oldalán így közös erővel még több látogatóhoz tudtok eljutni.

A lényeg az, hogy gondold végig és döntsd el, mi a célod az oldallal – ez segít majd a reklámok terén is a céljaidnak megfelelő döntéseket hozni. Persze a webes világ nagyon változó, formálódó – tehát fontos az is, hogy a webfejlesztésben maradj nyitott és rugalmas, reagálj felhasználóid igényére és képes legyél időről-időre felülvizsgálni az oldallal kapcsolatos céljaid és stratégiáid.